ANIMA MUNDI 2018 - PROGRAM

 

23 MARCA - 19:00

"PASJA, MISTERIUM MĘKI NASZEGO PANA JEZUSA CHRYSTUSA" Michela de Ghelderode

w wykonaniu Teatru Lalki i Aktora z Łomży.

KOŚCIÓŁ POD WEZWANIEM ŚW. WOJCIECHA W KIELCACH

Spektakl ten powstał w 1924 r., jako kompilacja przedstawień pasyjnych w Belgii, z zachowaniem charakteru pierwowzoru, miejskiego ludowego teatru lalek. Utwór dziś uzyskuje uniwersalną szlachetność dzieła ponadczasowego.
"Pasja" przygotowana w łomżyńskim teatrze jest pierwszym całościowym scenicznym wystawieniem jego tekstu w Polsce i drugim wystawieniem w Europie. Inscenizacji i reżyserii podjął się wybitny twórca teatru lalkowego prof. Wiesław Hejno.

Jak pisze Anna Czajkowska:

To spektakl wyjątkowy, w którym najważniejszymi "aktorami" biorącymi udział w przedstawieniu są lalki, małe dzieła sztuki, przepięknie rzeźbione w sosnowym drewnie, przypominające ludowe świątki. Niektóre są spore - na przykład postać Chrystusa ma 120 cm. Charakter scenicznego misterium wymagał bowiem przygotowania i wyrzeźbienia kilkudziesięciu drewnianych lalek, w tym lalek grupowych, jak Trzej Królowie czy faryzeusze - trwało to trzy lata.

Bardzo ważne, wspaniale komponujące się ze spektaklem jest sceniczne tło. Jedynym kolorem, który pojawia się na scenie, jest czerwień i purpura. Czerwona kukła Diabła, purpurowa szata Chrystusa. Na scenę wkraczają postacie znane jedynie z ludowych przypowiastek - Żyd Wieczny Tułacz, złośliwa, chciwa, zepsuta do szpiku kości żona Judasza, Archanioł Michał i inni. Wątek zdrajcy Judasza jest silnie rozwinięty, a wokół niego krąży wspomniany Diabeł i Śmierć, postacie obowiązkowe w ludowych, jarmarcznych teatrzykach. Kilku aktorów w czarnych strojach, cały czas celowo widocznych dla widza, obsługuje dużą liczbę lalek. Wymaga to sporych umiejętności, także głosowych.

Artyści zmieniają barwę i tembr głosu, odpowiednio do sytuacji nim modulując.

Charakter prezentowanej "Pasji" idealnie wpisuje się w czas, gdy w kościołach śpiewane są Gorzkie Żale, rozważa się stacje Drogi Krzyżowej, przygotowuje do Świąt Wielkiej Nocy. Spektakl przybliża widzom europejską tradycję świeckich przedstawień pasyjnych, dramatu liturgicznego, związanego z inscenizacją liturgicznych wątków biblijnych, bez udziwnień i niepotrzebnej łagodności. Zło ma być złem, wina winą, cierpienie cierpieniem, a kara karą.

Pokazuje też, jak ważnym i wartościowym elementem naszej kultury teatralnej jest sama lalka. Uniwersalna, ponadczasowa, obecna w przedstawieniach zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych."

 

 

6 KWIETNIA - 19:00

ELS BIESEMANS

SOLOWY KONCERT ORGANOWY

KOŚCIÓŁ SEMINARYJNY PW. ŚWIĘTEJ TRÓJCY W KIELCACH

Els Biesemans urodziła się w Anwerpii (Belgia) w 1978 roku. Studiowała grę na fortepianie, organy i muzykę kameralną w Konserwatorium w Leuven, gdzie ukończyła studia z wyróżnieniem w 2001 roku. W roku 2005, w uznaniu dla jej niezwykłego talentu, zaproponował jej kontunuowanie studiów w legendarnym Schola Cantorum Basiliensis u boku Jespera Christensena. Specjalizowała się tam w muzyce instrumentalnej XVIII i XIX wieku.

Jest laureatką ogromnej ilości konkursów muzycznych - między innymi w Brugii, Paryżu, Pradze, Tokio i Montrealu. Jako solistka występowała w całej Europie, W stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Japonii. Jest kolekcjonerką dawnych instrumentów muzycznych. W swoich prywatnych zbiorach posiada fortepian Brodmanna (ok. 1825), fortepian Pleyela z 1836 roku, fortepian kwadratowy z 1851 roku Pleyela oraz reprodukcję wczesnego fortepianu wiedeńskiego (1805) zbudowanego przez Paula McNulty'ego.

W programie:

1. Giuseppe Gherardeschi (1759-1815)

- Sonata per organo a guisa di banda militare che suona una marcia

- Elevazione

- Rondo

(from Suonate da organo, 1787)

2. Heinrich Scheidemann (1595-1663)

- Betrübet ist zu dieser Frist

3. Georg Böhm (1661-1733)

- Cappriccio D Major

4. Ludwig van Beethoven (1770 - 1827)

- Variations on an original theme F Major op. 34

5. Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

- Sonata A Major op. 65/3 (Con moto maestoso - Andante tranquillo)

6. Robert Schumann (1810-1856)

- From 'Canonic Studies' op. 58: Nr. 1, 4 and 5

7. Johann Sebastian Bach

- Präludium und Fuge D Major BWV 532

 

 

13 KWIETNIA - 19:00

CAROLYN SHUSTER FOURNIER

SOLOWY KONCERT ORGANOWY

BAZYLIKA KATEDRALNA P.W. WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY

Carolyn Shuster Fournier urodziła się w Columbii w stanie Missouri (USA), gdzie od najmłodszych lat uczyła się grać na skrzypcach, fortepianie i na organach. Amerykańską edukację muzyczną ukończyła w Bostonie (New England Conservatory) by przenieść się do Paryża, gdzie kontynuowała naukę m.in. u Michela Chapuisa i Andre Isoira. Jest organistką w Amerykańskiej Katedrze w Paryżu.

Jej gra wyróżnia się niezwykłą precyzją i wyczuciem, uważana jest za jedną z największych specjalistek od instrumentów historycznych. Występowała i była nagradzana na wielu prestiżowych światowych festiwalach, chociażby na festiwalu "Musica" w Strasburgu. Koncertowała także na legendarnych organach w Katedrze Notre Dame w Paryżu.

Będzie to jej pierwszy koncert w Polsce!

W programie:

JOHANN SEBASTIAN BACH, 1685-1750

Prelude and Fugue in B Minor, BWV 544

Chorale: “Jesus, Joy of Man’s Desiring", BWV 147

ALEXIS CHAUVET, 1837-1871

Organ Piece in G Minor, 1868

ALEXANDRE GUILMANT, 1837-1911

Grand Chorus in D Major (alla Handel), Opus 18, n° 1, 1866

FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY, 1810-1847

Sonate n° 6 in D Minor, Opus 65, n° 6, 1845

Chorale on “The Lord’s Prayer"

4 Variations

Fugue

Andante

MARCEL FOURNIER, 1899-1963

Bells, 1949/1950

JEHAN ALAIN, 1911-1940

Postlude for the Office of Compline, 1930

“Turn your ear to me, Lord, and hear my prayers. Alleluia.

Before the end of the day, God, Creator of the universe,

United, we request that your love be our strength and our refuge.

Into your hands I commend my spirit:

You have redeemed me, Lord, God of truth.

Glory be to the Father and to the Son and to the Holy Spirit. Amen."

Litanies, 1937

 

 

14 KWIETNIA – 20:30

CHÓR NARODOWEGO FORUM MUZYKI WE WROCŁAWIU

NARODOWE FORUM MUZYKI ORKIESTRA LEOPOLDINUM

POD DYREKCJĄ ANDRZEJA KOSENDIAKA

J. MACMILLAN - SIEDEM OSTATNICH SŁÓW CHRYSTUSA NA KRZYŻU - KANTATA NA CHÓR I ORKIESTRĘ SMYCZKOWĄ (*1959)

BAZYLIKA KATEDRALNA WNIEBOWZIĘCIA NMP W KIELCACH

To współczesna, poruszająca kantata na chór i smyczki stworzona przez szkockiego kompozytora, komandora Orderu Imperium Brytyjskiego, Jamesa MacMillana. Kompozycja nawiązuje do muzyki średniowiecznej, barokowej, szkockiego folkloru oraz brzmień z tradycyjnych chorałów protestanckich. Treść utworu to, zapisane w czterech Ewangeliach, dramatyczne słowa wypowiadane przez Jezusa z krzyża, tuż przed śmiercią.

Program

I. Father, forgive them, for they know not what they do

II. Woman, Behold Thy Son!... Behold, Thy Mother!

III. Verily, I say unto thee, today thou shalt be with me in Paradise

IV. Eli, Eli, lama sabachthani?

V. I thirst

VI. It is finished

VII. Father, into Thy hands I commend my Spirit

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak- dyrygent

Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu

Narodowe Forum Muzyki Orkiestra Leopoldinum

Andrzej Kosendiak- dyrektor Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, dyrygent i pedagog, należy do najaktywniejszych organizatorów życia muzycznego w Polsce.

Chór NFM- został założony w 2006 roku przez Andrzeja Kosendiaka w ramach istniejącej wówczas Filharmonii Wrocławskiej. Bardzo szybko stał się czołowym zespołem na polskiej scenie muzyki chóralnej. Zdobył uznanie, zgłębiając zarówno bogaty repertuar a cappella, jak i wykonując duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. W trakcie swej działalności Chór NFM wykonał ponad 300 koncertów. Wystąpił m.in. w Barbican Centre i Royal Albert Hall w Londynie, Gewandhaus w Lipsku czy Salle Pleyel w Paryżu.

NFM Orkiestra Leopoldinum - tożsamość artystyczna Leopoldinum została ukształtowana przez szereg osobowości, z których największy wpływ na zespół wywarł Karol Teutsch. Artysta potrafił połączyć najlepsze umiejętności indywidualnych muzyków orkiestry kameralnej, stworzył też model szefa będącego jednocześnie wykonawcą-wirtuozem oraz dyrygentem. Obecnie dyrektorem artystycznym jest altowiolista Hartmut Rohde. Orkiestra zdobyła szerokie uznanie słuchaczy i krytyki, występując w takich salach koncertowych, jak m.in. Philharmonie i Schauspielhaus w Berlinie oraz na festiwalach: Flanders Festival i Europalia w Belgii, Echternach w Luxemburgu, du Perigord Noir we Francji, Estoril Festival w Portugalii.

 

 

28 KWIETNIA - 19:00

CHÓR AKADEMICKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

pod dyrekcją Iriny Bogdanovich

“CAŁONOCNE CZUWANIE" SERGIUSZA RACHMANINOWA

KOŚCIÓŁ P.W. ŚW. JADWIGI W KIELCACH

"Całonocne czuwanie" stanowi muzyczną oprawę dla trwającego niemal całą noc nabożeństwa odprawianego w prawosławnych (rosyjskich, bułgarskich, greckich) monasterach i soborach w wigilię wielkich świąt oraz niedziel. W cerkwiach prawosławnych, nosi ono nazwę Wsienoszcznoje bdienije. Zawiera ono przetłumaczone na rosyjski, prawosławne wersje wielu łacińskich hymnów znanych na zachodzie m.in. ,,Gloria in excelsis", "Ave Maria", Magnificat".
Zgodnie z wymaganiami tradycji cerkiewnej, chórowi nie towarzyszy żaden akompaniament, a dziewięć spośród piętnastu utworów bazuje na starodawnych melodiach. Rachmaninow postanowił utrzymać dzieło w duchu tradycyjnych harmonii i układów melodycznych, by stworzyć coś, co nazywał "świadomym naśladownictwem obrzędu", scalając tym samym całą kompozycję. "Całonocne czuwanie" uznawane jest za najlepsze sakralne dzieło Rachmaninowa, a jednocześnie jedno z szczytowych osiągnięć rosyjskiej muzyki cerkiewnej.

CHÓR AKADEMICKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego to jeden z najstarszych zespołów akademickich w Polsce. Od 1921 roku skupia studentów i absolwentów UW oraz innych warszawskich uczelni wyższych. Repertuar obejmuje szeroki wachlarz muzyki chóralnej a cappella różnych epok, od renesansu po utwory współczesne klasyczne, folklorystyczne oraz rozrywkowe, jak również wielkie formy wokalno-instrumentalne. Zespół wielokrotnie odnosił sukcesy na krajowych i międzynarodowych konkursach. W ostatnim czasie zdobył I miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnówka w Białymstoku (2010), Grand Prix i Rubinową Lutnię Turnieju Chórów Legnica Cantat (2011), a także nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Niszu (Serbia, 2012) oraz Brązowy Medal w kategorii muzyka klasyczna - chóry mieszane podczas 10. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Busan (Korea Południowa, 2014). W ostatnim czasie zdobył Grand Prix Mazowieckiego Festiwalu Chórów Vivat Academia (2015)

 


5 MAJA - 19:00

ORKIESTRA KAMERALNA "POLISH CAMERATA" pod dyrekcją Marka Głowackiego

zespół wokalny "all’ Antico"

Marta Boberska - sopran

Sylwester Smulczyński - tenor

Artur Janda - bas-baryton

ORATORIUM "STWORZENIE ŚWIATA JOSEPHA HAYDNA

KLASZTOR MISJONARZY OBLATÓW MARYI NIEPOKALANEJ NA ŚW. KRZYŻU

Orkiestra Kameralna POLISH CAMERATA

Orkiestra Kameralna POLISH CAMERATA powstała w 1990 roku z inicjatywy uznanego polskiego wiolonczelisty i pedagoga prof. S. Firleja. Zespół składa się z muzyków Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi oraz kadry dydaktycznej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Wysoki poziom artystyczny zespołu zapewnił orkiestrze koncerty na prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. Orkiestra odbyła kilka większych tournee koncertowych m. in. w Hiszpanii w 1992 r., Niemczech i Francji w 1994 r. Zespół posiada w swym repertuarze dzieła muzyczne okresu baroku, klasycyzmu, romantyzmu, nie stroniąc także od muzyki współczesnej.

Marek Głowacki - dyrygent

Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi (fortepian) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura symfoniczna). Brał udział w Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez wybitnego kreatora muzyki oratoryjno-kantatowej prof. dr h.c. H. Rillinga wraz z Międzynarodową Orkiestrą Akademii Bachowskich w latach 1993, 1996, 1998. Od roku 1999 ściśle współpracuje z Zespołem Wokalnym all’ Antico, stąd też wzięły się kilkukrotne w ciągu każdego roku kreacje wykonawcze wielkich dzieł muzyki oratoryjnej baroku i klasycyzmu. Jest profesorem UJK w Kielcach i dyrektorem festiwalu Dni Muzyki w Ostrowcu Świętokrzyskim. Został wyróżniony Odznaką Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej, Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Brązowym Medalem Zasłużony dla Kultury Gloria Artis.

Zespół Wokalny all’ Antico

Zespół Wokalny all’ Antico powstał w 1987 roku. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki wokalnej renesansu i baroku nie stroniąc także od wielkich form oratoryjnych - stąd też na swym koncie zanotowali kreacje dzieł J. S. Bacha, J. F. Haendla, W. A. Mozarta czy J. Haydna. Na prestiżowych konkursach międzynarodowych zespół uzyskał nagrody: I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Horbach w Niemczech (1992); II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Wokalnych w Claveland w Wielkiej Brytanii (1990).

Marta Boberska - sopran

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy. Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. W repertuarze tego teatru posiada ponad 30 partii operowych, w operach W. A. Mozarta. G. Rossiniego, J. F. Haendla, C. Monteverdiego, H. Purcella oraz wiele partii oratoryjnych. Poza działalnością w macierzystym teatrze współpracowała również m. in. z Operą Narodową, Narodową Operą Łotewską w Rydze, Opera Nova w Bydgoszczy, Operą Krakowską.

Sylwester Smulczyński - tenor

Urodził się w Kielcach w 1982 roku. W 2006 roku ukończył studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. P. Micińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Brał udział w międzynarodowym projekcie Opera Island w Norwegii jako Gaston w Traviacie G. Verdiego. Warsztat wokalny doskonalił również na kursie interpretacji muzyki barokowej prowadzonym przez P. Esswooda. Od 2006 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej.

Artur Janda - (bas-baryton), jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie śpiewu dr A. Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. K. Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych: F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Jako Solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów.    Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012-2015) otrzymał dwie nagrody Fryderyk 2015 m.in. w kategorii "Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej" za album "WHERE ARE YOU. PIECES FROM WARSAW".

 


6 MAJA 19:00

FLORES ROSARUM

KONCERT "MUZYKA PANIEN BENEDYKTYNEK"

KOŚCIÓŁ P.W. ŚW. KAROLA BOROMEUSZA NA KARCZÓWCE

Jak wyglądało życie muzyczne Benedyktynek? Czy siostry zajmowały się muzyką poza nabożeństwami i oficjum? Jak spędzały wolny czas?

Na te pytania dają nam odpowiedź archiwalia muzyczne, które znajdujemy w klasztorach benedyktyńskich w Staniątkach, Sandomierzu i Jarosławiu. Poznamy muzykę, która była uprawiana w czasie baroku w żeńskich klasztorach polskich panien Benedyktynek, muzykę niemal dotąd nieznaną, a świadczącą o bardzo wysokim poziomie życia muzycznego sióstr. Są to utwory pisane na szczególne święta, niektóre w bardzo rozbudowanej obsadzie, ale znajdziemy też pośród nich pieśni, pisane dla duchowej rozrywki sióstr - solowe pieśni lub duety z towarzyszeniem basso continuo. Zajrzyjmy na chwilę za klauzurę i zasmakujmy trochę tego niezwykłego, zakrytego przed oczami postronnych świata…

Wykonawcy:

Flores Rosarum w składzie: Adrianna Bujak, Katarzyna śmiałowska, Katarzyna Wiwer, Maria Klich, Anita PyrekNąckiewicz, Susi Ferfoglia - śpiew, pozytyw, dyr.art.

Zespół wokalny FLORES ROSARUM (płatki róż) powstał z 2006 r. z umiłowania niezwykłego dzieła muzycznego średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen. Założycielką zespołu jest s. Susi Ferfoglia - wykładowca

Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej im. Ks. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów oraz zajęcia z historii i praktyki chorału gregoriańskiego. Zespół skupia śpiewaczki profesjonalnie zajmujące się muzyką dawną oraz historycznymi praktykami wykonawczymi. W skład zespołu wchodzą: Adrianna Bujak, Maria Klich, Anita Pyrek, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer oraz Susi Ferfoglia, dyrektor artystyczny zespołu.